|
Jiří Dienstbier - dramatik
Vočková, Pavlína ; Jungmannová, Lenka (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
Předkládaná diplomová práce Jiří Dienstbier - dramatik se skládá za dvou částí: I. část "Ţivot bez práce je jako žádný život" zpracovává autorův životopis, část II. zpracovává jeho samizdatovou tvorbu. První část práce představuje autora z hlediska rozmanitosti profesních zájmů a s důrazem na formování jeho světonázoru. Druhá kapitola se zabývá Dienstbierovým dílem v době zákazu publikační činnosti. Stěžejnímu rozboru čtyř divadelních her předchází odborný vhled do autorovy ostatní samizdatové tvorby, tj. do odborně publicistických textů. Práce se snaží postihnout souvislosti mezi Dienstbierovou dramatickou tvorbou, spjatou výhradně s dobou tzv. normalizace, a jeho celoživotním zájmem o politické dění a boj za svobodu.
|
|
Jiří Dienstbier - dramatik
Vočková, Pavlína ; Jungmannová, Lenka (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
Předkládaná diplomová práce Jiří Dienstbier - dramatik se skládá za dvou částí: I. část "Ţivot bez práce je jako žádný život" zpracovává autorův životopis, část II. zpracovává jeho samizdatovou tvorbu. První část práce představuje autora z hlediska rozmanitosti profesních zájmů a s důrazem na formování jeho světonázoru. Druhá kapitola se zabývá Dienstbierovým dílem v době zákazu publikační činnosti. Stěžejnímu rozboru čtyř divadelních her předchází odborný vhled do autorovy ostatní samizdatové tvorby, tj. do odborně publicistických textů. Práce se snaží postihnout souvislosti mezi Dienstbierovou dramatickou tvorbou, spjatou výhradně s dobou tzv. normalizace, a jeho celoživotním zájmem o politické dění a boj za svobodu.
|
| |
|
Drama české dekadence.
HOVHANNISYAN, Lenka
Hlavním cílem této bakalářské práce je analyzovat dekadentní dramatické dílo. Nejprve jsem se ve své práci zaměřila na popis dekadence a ostatních směrů modernismu, které s ní souvisejí, například impresionismus a symbolismus. Poté jsem se věnovala popisu dekadentního směru v Čechách, ale také v jiných zemích, a to především ve Francii a Anglii. Samozřejmě jsem neopominula ani nejvýznamnější dekadentní autory v těchto zemích. Dále jsem popsala rysy dekadentního dramatu, zmínila důležité autory i jejich díla a nakonec jsem literárně rozebrala dramatická díla Jiřího Karáska ze Lvovic, Cesare Borgia a Apollonius z Tyany. Zaměřila jsem se především na dekadentní, secesní a symbolistní znaky v těchto dílech. Zahrnula jsem do tohoto rozboru popisy kulis a jejich dekadentní ladění, popisy jednotlivých postav a také jsem rozebrala jednotlivá dějství, ve kterých jsem hledala motivy dekadence.
|
| |
|
Řád ideologie v českém dramatu 20. století
Janoušek, Pavel
Drama je chápáno jako literární žánr ve své podstatě svázaný s všeobecně závaznými formami objektivní duchovnosti, tedy vírou v přirozený Řád (ať už v Boha, Univerzum, Pravdu, Tradici, Zvyk či nadosobní Historický Princip). České drama 20. století (zvláště jeho druhé půle) nabídlo mnoho různých cest a prostředků, k nimž sahali autoři snažící se najít oporu v řádu tohoto druhu.
|
| |
| |
| |
| |